onsdag 29 april 2009

Sverige är fantastiskt!

Min mamma var från Finland, min pappas sida av släkten kommer från Danmark och Finland, min bror är svensk och jag kan inte annat än att se mig själv som ett Skandinaviskt samarbete.

Men när blir man svensk? Är det när man tycker att potatis är mat, lagom är bäst och att det är helt normalt att stå i kö till allting jämt och hela tiden. I så fall är jag inte svensk.
Men jag älskar knäckebröd, sill och husvagns semester.. Ikea är en gudagåva och Arne weise är Mr julafton himself.

Jag har ett "utländskt" temperament och pratar med händerna, och skulle för mitt liv aldrig äta blodpudding. Jag hatar snö och älskar värme som andra tycker är jobbig.

Jag tar illa upp om någon kallar mig blatte eller dylikt för att trycka ner mig!! Jag hatar det!! Det händer inte jätte ofta men, det händer...

Får utländska personer kalla svenskar (utan utländsk bakgrund) för svenne eller rasist?
Svenne är väl ok om det är med kärlek och inte för att håna; men rasist är ett jävligt dåligt argument i en diskusion, använder du det som försvar eller som ett påhopp så är du rasist själv och förmodligen riktigt dåligt påläst.

undertecknad svensksvartskalle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar