lördag 17 oktober 2009

Våga vägra emotionell snålhet

http://www.youtube.com/watch?v=7gxcTeFO4y8#watch-main-area

För ett par kvällar sen var vi till affären, utanför på en stor kruka satt en man i trasiga kläder och andedräkt som en spritfabrik. Han satt och rökte en ciggarett som han nog förmodligen hittat på marken. Folk gick bara förbi som att dom inte såg han eller så tittade dom snett på honom.

Vi gick mot dörren och jag tänkte fan heller att jag tänker håna eller titta snett! Han mötte min blick och frågade om jag hade några pengar, jag gav varenda krona som jag hade löst.
Inte vet jag väl vad han köpte för pengarna, förmodligen köpte han något som förgör honom ännu mer.
Men vad gör det mig?
I natt ligger jag i en relativt varm (iskall förtillfället) lägenhet i en stor säng med kuddar och täcken, på morgonen vaknar jag och dricker mitt kaffe och äter min macka och duschar i min dusch. Mannen har säkert som amen i kyrkan tagit en väldig massa felaktiga beslut. uppfört sig illa och svikit förtroenden till höger och vänster men jag tror inte att hans dröm som liten var att sitta utanför Ica och leta fimpar och tigga pengar. Han behöver inte att resten av världen ser ner på honom för jag tror inte det finns någon som kan se ner på sig själv mer än han, ingen dömer honom hårdare än han själv. Aldrig någonsin ska jag se ner på en människa som uppenbart ber om hjälp. Fan heller! Hade jag inte kommit till Sverige hade jag nog varit som honom eller kanske inte varit vid liv ens, så aldrig någonsin ska jag bli som dom som gick förbi utan att stanna.

Det finns ett talesätt som säger att man inte ska döma en människa innan du gått en mil hans skor.

Klicka på länken ovanför inlägget.

Kram på er så hörs vi snart!!

1 kommentar:

  1. Håller med dig...men...
    Några av de som sitter och tigger pengar "arbetar" för någon annan som vakar över dem. De i sin tur får inte de pengar som du ger. Om någon sitter och tigger är det bättre att ge dem ex. mat, kläder etc. Inte pengar...tyvärr.

    SvaraRadera