tisdag 14 december 2010

Imorgon blir Julia 8 månader... hur är det möjligt? Jag tycker det känns som max tre månader sen hon kom till världen. Hon skulle ju ha kommit den 27 maj men kom den 15 april på sin morbrors födelsedag. Jag fick åka ambulans från brorsans kalas, och hon plockades ut med katastrofsnitt. inom en kvart. Ibland kan jag undra hur det hade gått om vi varit någon annan stans. Om dom inte fått stopp på blödningen och varken jag eller Julia hade klarat oss. Vad hade hänt med Dennis? Tänk om bara en av oss hade klarat sig? Julia var ju ok så fort hon kom ut, det var ju jag som var den med komplikationerna. För er som inte vet så hade jag föreliggande moderkaka som betyder att den sitter för "utgången". Men moderkakan släppte och katastrofen var ett faktum. Vi låg ju neonatalen i Västerås, där jobbar världens bästa sjuksköterskor. Dom är änglar, Jag vet att dom är det. Jag kommer komma ihåg varenda en av dem så länge jag lever.
Fasiken har det redan gått 8 månader? Jag minns det som igår. Min lilla skrotboll 8 månader.. tiden går fort när man har roligt och är jävligt trött.

6 kommentarer:

  1. Ja du tiden går fort,,
    Förresten! Vart har du tagit vägen på FB?
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Jag var beräknad till 29 maj men pojken kom 6 dagar efter bf med akutsnitt, så det var inte lika dramatiskt som ditt! :) Antagligen var han för stor och/eller så var jag för trött för att orka krysta ut honom efter att haft småvärkar i typ 60 timmar och ingen sömn... Men skönt att man inte vet innan hur det skulle bli! Hur stor var Julia när hon föddes? Vår son vägde 5140 gram och var 57 cm lång!

    Gillade ert arbetsnamn Hoppsan! Vi kallade honom ironiskt nog Liten...

    Säg till om du börjar känna dig terroriserad av mig... Läser ju varje dag nu sen jag råkade ramla in här. :)

    SvaraRadera
  3. Julia vägde 2914 fast hon kom 6 veckor före beräknat datum.Hon hade nog blivit riktigt stor om hon stannat kvar hela tiden ut. Men jag tvivlar på att hon skulle varit så som din son. 5140... omänskligt!! Måste ha varit tungt att bära på honom i magen. Vad heter han? Inte känner jag mig terroriserad av dig :) snarare uppskattad :)
    Mvh Jenny

    SvaraRadera
  4. Det var ingen som trodde att han skulle vara så stor så det var väl därför de försökte tvinga mig att föda fram honom naturligt. Gissa om jag är glad i efterhand att det blev snitt! ;) Han blev väl ordentligt gödd under sin tid i magen... ;)
    Han heter förresten Ingo... efter tungviktsboxaren, inte efter ungen i julkalendern!
    Skönt att Julia ändå var så pass stor! Jag tror annars det är väldigt jobbigt att få en riktigt liten plutt. :)
    En kompis fick en som vägde 487 gram i vecka 23... snacka om kontraster till Ingo!

    SvaraRadera
  5. 487 gram.. herregud!! gick allt bra för den bebisen? HOPPAS

    SvaraRadera
  6. Ja, det har gått bra. Han är nu drygt 17 månader (-17 veckor då) och väger ca 9 kg (Ingo väger nu 10 kg... hmmm....)
    Men det har ju varit en massa problem med lungor, tarmar mm men han bör inte få några bestående problem. Han har väl större risk för att få adhd och så... men det känns nog som småpotatis mot vad det skulle kunna varit. :)
    Så jag är tacksam för alla de 5140 grammen, dock inte lika tacksam för alla de jag gick upp! ;)

    SvaraRadera